الأربعاء، 27 يناير 2016

كل سنه وانت طيبه يا مدونتي العزيزه




من سنتين بالظبط وفي ليله من ذات الليالي وافتكر كنا في اجازه صيانه من شغلي وقعده كده الساعه 1 بالليل قررت اعمل بلوج بدل القديم اللي نسيته واخترنا الاسم انا وصديقتي العزيزه منى على الواتساب الاول كان اسمها قصاقيص ورجعنا سمناها كذا اسم تانين ثم تم الاستقرار على الشاي ابو نعناع (كنت باشرب شاي بالنعناع ساعتها وهو بالمناسبه مشروبي المفضل)


عمل المدونه  كان بعد الحاح من بعض صحابي لما عجبتهم كتابتي على فيسبوك واللي انا شخصيا كنت مش حابه الفكره ومستتقلاها ومش متخيلاها !!!


ومن ساعتها اصبحت الملجأ بتاعي في ساعات زعل وفرحه وزهق , في خواطر بتيجي في دماغي بمناسبه او من غير مناسبه وانا سايقه وانا نايمه وانا في السينما , باسمع الراديو او حتى باشتغل


طلعت فيها كتييير من غضبي وفرحي وزعلي او حتى تهريج او تسالي  


لا انكر ان 2014 كانت وما زالت سنه ذهبيه في حياتي بما فيها البلوج اللي كان فيها 118 بوست في حين انهم كانوا50 بس في 2015

حتى النسخه الفيسبوكيه منها اتعملت في 2014 , انا اعترف كنت كسلانه ومحبطه في 2015 ويارب تكون 2016 احسن منهم الاتنين


الجديد السنه دي هو ذلك الموضوع ذو التلات اربع سطور المسمى بخواطر صباحيه واللي بقالي اسبوع باعمله ويحتوي خواطر صغننه الصبح قبل الزحمه والدوشه , مع نشر بعض البوستات القديمه في مدونه فيسبوك للي ما كنش متابعها زمان


جالي ردود لطيفه جدا ومشجعه جدا سواء في المدونه الاصليه او الفيسبوكيه

احيانا غير متوقعه زي مثلا بوست علي البدري اللي اتنشر من عشرين يوم واللي اتقرا 139285 مره وجالي عليه 242 كومنت واتعمله 1200 شير اه والله انا كنت باعد الاصفار عشان اقرا العدد صح من المفاجاه


عندنا قراء من كل حته فالعالم ازاي ما اعرفش وده باين في احصائيتها اللطيفه جدا الهي يجبر بخاطركم كلكم

اجمالي المشاهده على فيسبوك 250.000 مره تقريبا  اما المدونه الاصليه فتمت زيارتها 12259 وده رقم عظيم لم اكن اتخيله يوم 27 يناير 2014


حاليا عندنا 1928 قاريء على فيسبوك كان نفسي نوصل 2000 في العيد ميلاد رقم 2 بس ملحوقه باذن الله حنعدي 3000 في عيد ميلاد رقم تلاته همتكم في الشير واللايك محدش عارف يمكن تقلب كتاب ولا يكتر على ربنا ننزل معرض الكتاب الجاي ولا نبقى عمود في جرنان مين عارف !!!


يا رب تكون بوستاتي بتعجبكم وتضيف ليكم معلومه, بسمه, فكره او اي حاجه ممكن ما اكونش حتى فكرت فيها وزي ما قلت في اول موضوع خالص لو ما عجبتكوش طيروها في الهواء قصاقيص

مرحبا بكل التعليقات بما فيها النقد والاقتراحت في كل واي وقت

كل سنه واحنا طيبين وبالشاي بالنعناع متكيفين


تحياتي

لمياء جبريل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق