الاثنين، 9 مايو 2016

مسيحي ؟ وده من ايه؟



في زياره زقرده الاسبوعيه لبيتنا باقول لاختي عندي فرح النهارده , تقوم اللمضه تقولي " كبت كبات ولا ايه" قلت لها لاه فرح في الكنيسه, كشرت كدهون اللي هو مش فاهمه  قلت لها العروسه صاحبتي مسيحيه وفرحها في الكنيسه عادي يعني


سكتت كده وقالت مسيحيه زي عمو رافت جارنا


قلتلها انت فاهمه يعني ايه مسيحيه , كنيسه , ممممم راحت سكتت فقلتلها حنروح الفرح سوا وحافهمك


قبل الفرح بيجي ساعتين الاسئله بدات هيه العروسه عايشه في الكنيسه ؟ هيه حتلبس فستان فرح ولا لاه ومن ده ده بقه صداع من الاسئله


قلتلها المسيحين ناس زينا عادي خالص بيعبدوا نفس ربنا بتاعنا بس بطريقه تانيه , عندهم كتاب زي القران اسمه الانجيل وبدل الجامع بتاعنا عندهم كنيسه , سهله اهي

رجعت سالت هيه عايشه في الكنيسه ؟ قلتلها هو انت عايشه في الجامع؟ احنا بنروحه وقت الصلاه وهمه كمان


طول الطريق في ترقب وانتظار واول ما وصلنا علامات الازبهلال بدات في الظهور من رسومات الكنيسه ونجفها ومراسم الجواز


مع ان معاها زمايل مسيحين في الفصل بس استغربت جدا جدا كم الاسئله وقت المراسم واللي كتير منها ما كنش عندي انا شخصيا اجاباتها
فكرتني بكميه الاسئله اللي اتسالتها من بعض اصحابي الأجانب هو انتوا بتتجوزا اربعه على طول , هو انتوا بتصلوا ازاي , ولما دخلت واحده عليه وانا بشعري استغربت اني مش قرعه !!! وغيرها كتير قوي لما مثلا اصلي بيقعدوا يتفرجوا عليه لو يعرفوني


ولو مش عارفيني بيخافوا مني لاحسن اكون حافجر قنبله وانا ماشيه ولا حاجه (حدث بالفعل في ناس بعدت عني وعن شنطه ظهر كانت قدامي وانا باصلي وسابوا المكان خاااالص)




كلنا في الهوا سوا من جهل بالاخر كبار كنا او صغيرين وكلنا مسؤلين عن المسافات والاسئله الكتير اللي ملهاش اجابه عندنا كلنا , اخترلك حد من الاخر يفهمك كل اللي مش فاهمه عشان عيب والله


افتكرت موقف كوميدي جدا لابن خاتي وهو ابن تلات او اربع سنين لما في الساحل اتصاحب على جون فجاي لخالتي يقولها هو انت ما سمتنيش جون ليه الاسم ده حلو قوي , فطنط قالت له ما ينفعش عشان الاسم ده مسيحي يقوم يرد كده ببرائه واستغراب وده من ايه ؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق