الجمعة، 8 يوليو 2016

الى غلابه الثانويه العامه


والله ما هيه اخر الدنيا ولا يوم القيامه , انا عارفه التعب والسهر والفلوس بس في النهايه كل ميسر لما خلق له وكلها في النهايه اسباب انا شخصيا الثانويه العامه دي كانت اغرب شهر عشته في حياتي وحسيت فيها بقدريات ما حصلتش ليه في اي وقت تاني من حياتي


خد عندك مثلا يوم العربي وكعادتي باني بابدا بسؤال النحو واللي كان في اخر ورقه قال ايه عشان احله بتركيز وانساه , واحله فعلا وكله تمام بس ما ارجعش للورقه بتاعته واتاريني ناسيه سؤال كامل في الادب !!! , القصه ايامنا كانت عن احمد شوقي وكانت اكتر من ممله وكانت كلها بيوت شعر وكده ولاني اصلا كنت انا وخالي طول النهار نقرا شعر ونحلله اتفقت معاه اني مواهبي الشعريه حتخليني الوش في الاسئله واجاوب واوفر الوقت اللي حيضيع في مذاكره القصه للفيزياء , وقد كان جاوبت كل اسئله القصه صح من غير ما اقراها!!! وبسبب سؤال الادب (طبعا مع التعبير ) جبت 44 من 60 !!!


الفيزياء اللي كنت هاريه نفسي فيها وكتبتلكم عنها انبارح اهه عدت وخلاص بس اتقص مني فيها 8 نمر ازاااي ما اعرفش
الكيمياء والاحياء والرياضيات  كنت شاطره اه بس ما اعرفش جبت النمره النهائيه ازاي الصراحه !!


الجبر مثلا مدرسي يكلمني الساعه اربعه الصبح بعد صلاه الفجر ويقولي على فكره مساله عمري ما حلتها ولما ادخل الامتحان الاقيها !! ولما اساله يقولي جيتي لي في الحلم بتعيطي وتسالني عنها وعمر ده ما حصلي فكلمتك !!!  والجبر اللي الجمهوريه اندبحت فيه قفلته , ملحوظه بنته كانت زميلتي وما قلهاش عالمساله دي !!!


المستوى الرفيع بقه كان انجليزي ولان ماما مدرسه انجليزي هيه ذاكرته قال ايه عشان تديني الزيتونه ليله الامتحان قوم ايه بقه ليله الامتحان النور يتقطع وما نذاكرش!!!  ويكون الحل ان عمي يسجل البرامج التعليميه في الدقي ويجيبهالي اشوفها الصبح قبل الامتحان وخلاص واخش واجيب ست نمر من غير مذاكره !!!


الرياضه مستوى رفيع دي بقه كانت اغرب حاجه في الدنيا المدرس اعتذر في اخر لحظه وكلمت صاحبتي قالتلي عمها حيقعد معاها بعد الامتحان ساعتين واروح واحضر الحصه ويقولنا روحوا نامو نتقابل بالليل وامشي على انها حتتصل بيه فالتلفون يبوظ فما تتصلش فاكتفي بالبرامج التعليميه وادخل وبرضوا اجيب 6 نمر من الهوا


حتى امتحان القدرات اقعد شهور اخد دروس مع زميله ماما وجوزها ويجي ليله الامتحان يقرر يديني حاجه مختلفه عشان انا موهوبه تقوم هيه اللي تيجي في الامتحان بالرغم من ان المنظور الداخلي ده كان نادر انه يجي اصلا واخد لائق ازاي ما اعرفش في حاجه اول مره اعملها انبارح


واجيب 12 نمره مستوى رفيع يعوضوا الفيزيا والعربي برضو ازاي ما اعرفش

وافتكر كلمه مدرس الرياضه بتاعي ليكي كليه مكتوبالك في السما من قبل ما تتولدي بس انت ذاكري واعملي اللي عليكي عشان ربنا يديهالك تنقص في حاجه حتجيلك من حته تانيه بس هو ربنا بيختبر صبرك وايمانك
والله ما هيه نهايه الدنيا ولا بالكليه ولا بالمجموع قولوا يا شغل ويا مكان كويس وفي النهايه كل ميسر لما خلق له ياااه رجعنوني سنيييين كتير يا ولاد الذين



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق