الجمعة، 23 سبتمبر 2016

خلف الدهشوري خلف


في يوم من ذات الايام وانا معديه على جامعه القاهره وماما بتتغزل في القبه الكبيره بتاعتها لقيتني باقولها دي قاعه الاحتفالات الكبرى

وسرحت كده ان كان ليه حفله تخرج فيها بعد الماجستير بس ما حضرتهاش ولقيتني باقولها تصدقي انا ما ليش بخت في حفلات التخرج خااالص مع كل الشهادات اللي خدتها


البكالوريوس بالرغم من اني التامنه عالدفعه كانت حفله مسلوقه والاهتمام الاكبر كان بالدفعه اللي قبلنا واللي اوجدوا فيها اماكن للاوائل وزوجاتهم اه والله
اما دفعتنا الغلبانه اول عن اخر كان لينا بتاع ست كراسي فما لقيتش مكان اقعد فيه مع الاوائل ورجعت ورا مع اهلي وكانت حفله اي كلام لدرجه اني مش فاكره اني اتصورت فيها كتير ولا لاقيه الصور اصلا


بعد كده قلت لنفسي باقيه في حفله الماجستير وكنت سعيده جدا بقاعه الاحتفالات الكبرى اللي اتخرج منها عظماء مصر بس الحفله حصلت وانا مسافره سويسرا وما حضرتهاش


ولقيتني باقولها انا ليه حفله المفروض من اكتر من سنه في الجامعه الامريكيه بس شكلي كده اتنسيت منها او مش حتتعمل
مفيش يومين تلاته لقيت الايميل بيتبعت ان الحفله بعد العيد , وفي عز يوم ضلمه من ضغط الشغل الاقي الجامعه بتتصل تبلغني باختياري عشان اقول كلمه الخريجين اه والله تخيلوا !!!


وتحصل حفله من اجمل ما يكون ومارش الدفعات والشهادات على انغام اوبرا عايده وصورخدناها كتيييير قوي وتيجي الكلمه بتاعتي وانزل من اول القاعه للمسرح وانا مقتنعه اني حاقع وكل الناس دي حتضحك عليه بس ما وقعتش !!! واقول الكلمه اللي بجد طلعت تحفه قدام عدد مهول من الحضور وانا نفسي رايح ومرعوبه بس كل ده ما ظهرش بالعكس لاقت استحسان فظيع من كل اللي شافها



وتتفك عقده حفلات التخرج اخيرا , اللطيف ان كل حد ما يشوفها يفتكر صعيدي في الجامعه الامريكيه ويتقالي خلف الدهشوري خلف وفي لحظه تهريج نسترجع الفيلم والفينال بتاعه انه امي عملت ايه يا ابوي لما عرفت اني نجحت  قاله صينيه بطاطس , الظربف فعلا ان ماما اليوم ده كانت وبجد وفعلا مغدياني صينيه بطاطس !!!! 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق