السبت، 31 ديسمبر 2016

حواجب عيني


وانا باشرب شاي الصبح في العربيه الاقيلكم ايه بقه اغنيه ان كنت ليا وانا ليك للجميله شاديه
اغنيه فلكلور صعيدي وموسيقى بديعه على مزامير عمار الشريعي
الاغنيه دي كان بابا بيشغلها زماااان في العربيه وانا بتاعه سبع سنين مثلا
لقيتني فاكراها كلمه كلمه واللحن بعربه لحظه لحظه وباغنيها مع شاديه كمان 
واكتشفت مش بس من الاغنيه دي ان بجد الحاجات اللي بتسمعها في طفولتك بتتنقش زي الحجر في روحك وتشكل ذوقك العام كمان
رجعت بيها لخروجاتنا زمان في الرياض يوم الجمعه واحنا بنغنيها مع الست شاديه ربنا يديها الصحه
لللي ما سمعهاش بجد فايتكم كتير ، الكلمات والاغنيه جبتهالكم انبسطوا بيها زيي
صباحكم سكر
ان كنت ليا وانا ليك
على كيفي يا غزالي اتعاجب
شبك الهوى مطروح حواليك
سلم بطرف الحواجب عيني
***
عيني عليا..
عيني عليا انا خايفة عليك
خايفة من الزمن الغادر
لا يخلى بيا ويلعب بيك
اصله على العشاق قادر
***
شرياك يا عمري..
شرياك يا عمري وشارية عينيك
لانا عايزه قصر ولا حراير
بحلم ايديا تنام في ايديك
ملهوف عليك قلبي وحاير
***
ولفين ياعمري..
واخدك لفين مشوار الليل
وانت اللي محتاج لحناني
واقول لروحي الصبر جميل
والفرح ييجي معاك تاني
شادية, عمار الشريعي, عبد الرحيم منصور

هناك تعليق واحد: