الأحد، 17 ديسمبر 2017

حشيشه الليمون

قالي كده في مره بابا يعرف يجيب لي حشيشه اللمون عن طريق معارفه  وشغله؟ أصله كان غاوي زرع ونباتات نادره
قلتله جرب !! المهم ايه بابا فعلا عرف يجيبه وجالنا البيت عشان ياخده بالرغم من اني قلتله اجيبه لك لحد عندك ، قالي جمله عمري ما نسيتها ، صاحب الحاجه يسعى إليها 
في ذلك اليوم وبدون اي سبب بكيت للمره الاولى والاخيره على عدم تعييني في الجامعه نظرا لاني كنت باعتبره ابويا الروحي 
وفي ذلك اليوم برضو قرر من غير مناسبه ومن غير ما اطلب ( انا اصلا مكنتش اعرف انه يقدر يساعدني ) أنه يتوسط لي للمره الاولى والاخيره برضو عشان اشتغل في شغلي الاولاني واللي ايامها كان صعب جدا دخوله 
وتلف الايام ويفضل اعز انسان علي لأنه ساعدني من غير سبب ومن غير مقابل ومن غير ما اطلب ويعلمني اني اقف جنب اي انسان يحتاجني لو اقدر اساعده وبعد ما اساعده اسييه ( من باب عدم احراجه ) وهو اللي حيفضل يسأل ويتصل من باب الامتنان من ناحيته زي ما حصلي برضو بالظبط
ويتعب تعب كبير ومن غير سبب اتصل بيه قبل الوفاه بيوم وما اعرفش اوصله
ويمشي وما احضرش جنازته لاني نسيت ارد عالتلفون لما أهله اتصلوا بكل اللي كلمه اخر كام يوم 
وافضل مش مسامحه نفسي لحد دلوقتي 
افتكرت كل ده لما شفت حشيشه اللمون النهارده عند الخضري ، شكيت هيه ولا لاه وسألته قالي حشيشه اللمون الصدفه الأغرب أنه جه ياخدها من عندنا زي النهارده بالظبط من سنين كتييير لان بكره ذكرى اول يوم اشتغلت فيه في شغلي الاولاني ، ضحكت وسرحت وصحيت عالست اللي جنبي بتسال بتتطبخ ازاي !!!


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق