الخميس، 3 يوليو 2014

رمضانيات : حوده جابلي فانوس


انا من الجيل اللي كان الفانوس بتاعه ستانلس ستيل وفيه كتكوت اصفر وده كان قمه التطور وقتها

من كتر قعادنا بره مصر ما اتعودتش العب بالفانوس ولا اشوفه كتير

بس كان عندي واحد في مصر ابو كتكوت اللي لسه قايله لكم عليه

كنا بننزل مصر اوقات في رمضان وكان معظم الوقت بنقعد عند جدي لانهم كانو بيوحشونا قوي فمكتش بالعب بيه

بعد ما رجعنا في سنه من السنين طلعت في دماغ بابا يجيب فانوس كبييير قوي نحاس من القدييم ده  كان تقريبا طوله متر وكنا بنعلقه في منشر الغسيل في الشارع ويفضل منور طول رمضان

بعد كام سنه القزاز بهتت الوانه فجبنا الوان ولوناها وبرضه علقناه

سنه ورا التانيه الفانوس اتركن في المخزن واتكومت عليه كراكيب كتيره قوي

السنه دي معرفش ليه افتكرت الفانوس وقعدت ازن على بابا يطلعه ونلونه ونعلقه زي زمان  كسل وقالي بلاش معيله , طب نجيب زينه ونعلقها , طب هو ليه احنا مش بنزوق العماره

معرفش ليه نقحت عليه الحاجات دي السنه دي , المهم خدت لي شويه تريقه وسكت وخلاص

انبارح صحيت من النوم بعد العصر لقيت محمود قاعد في الصالون مستنيني اصحى ولقيته بيقولي تعالي ورايا

دخلت اوضه المكتب لقيته جايبلي فانوس

ومش بس كده الديزاين اللي انا كنت حاشتريه لنفسي اول رمضان واتكسفت اعملها لحسن يتريقوا عليه

انتوا مش متخيلين انبسطت بيه قد ايه

حوده جابلي فانوس !!

هناك تعليق واحد: