الثلاثاء، 15 يوليو 2014

بمناسبه نتيجه الثانويه العامه : نتيجه الثانويه العامه


"اشوفك مفضوحه على صفحات الجرايد " كانت دايما دعوه خالتي ليه ايام ثانوي لما نتيجه الاوائل تطلع

معرفش ليه ايامنا اوائل الثانويه العامه كان فعلا بيتعمل لهم مولد وزفه وجرايد وبرامج ولا ستار اكادمي الايام دي , وكان الواحد بيبص لهم نظره اعجاب وتقدير واجلال معرفش ليه !!!

وبرضه معرفش ليه الثانويه العامه ايامنا كان ليها هيبه كده قبل سبوبه الجامعات الخاصه ما تساوي الروس ببعض دلوقتي

انا من جيل الدفعه المزدوجه اللي في الابتدائيه كان في 6 , و5 ابتدائي , كنا 2 مليون في الثانويه العامه وده كان ضغط زياده في حد ذاته لان المقاعد في الجامعه هيه هيه بس الطلب متضاعف

بعد الامتحانات ما خلصت ولحد ظهور النتيجه القلق والتوتر والترقب من كل الناس , العيله نفسها كنا حوالي 7 في الثانويه العامه والمقارنه والانتظار موجوده من كل الناس

ليله النتيجه كانت ليله سودا وحاولنا نجيبها كنترول من قبلها ما عرفناش

انا فاكره زوجه عمي تتصل بماما وتسالها لسه عايشه ولا فطستي ويضحكوا ويعيطوا سوا في نفس ذات الوقت , وحد جه زارنا وقعد يحكي عن نفسه وجارهم اللي كانوا في الثانويه العامه وازاي ان الشاطر ما جبش مجموع والخايبان جاب مجموع !!! بشروا ولا تنفروا يا عم الحج !!!

نزلت اتمشيت لحد الحديقه الدوليه ورجعت وبرضه مفيش فايده التوتر هو هو , دخلت انام قال ايه عشان بكره يجي بسرعه اني انام , مفيش نوم خااااالص !!!

مامتي طلع النهار سنترت قدام المدرسه بس بابايا لما لقاني نمت شويه سابني يمكن لعشره الصبح ولبست بلوزه بيضاء وجيبه احمر في ابيض في اسود انا فاكره الطقم ده كويس  وانجت بابايا ورحنا المدرسه مشي (كان دراعه مكسور ايامها !!!)

وقفنا استنينا يفتحوا الباب مفيش المهم بابا كان في مجلس الاباء فاستغل نفوذه ودخل المدرسه من باب الاداره

طلعوالي النتيجه قبل المستوى الرفيع وكانت 89.5 (ايامنا كان رقم على فكره) وانا اللي جه عليه بالعياط لاني كنت حاسبه لنفسي 92.5

اصريت اخد الاستماره بس قالولي ساعه وتعالي بابا حب يضيع الوقت ويكسر التوتر قالي تعالي نشرب حاجه طلعنا بره لقينا عربيه تين شوكي فقلتله طب ناكل تين وانا باعيط الراجل بتاع العربيه قالي معلش يا بنتي السنه الجايه تنجحي !!! زعقت فيه وانا باضحك واعيط في نفس الوقت قلتله انا نجحت بس المجموع مش عاجبني

لفينا ورجعنا خدنا الاستماره لقيت فيها 3% مستوى رفيع تخيلوا وجبت المجموع اللي كنت حاسباه !!! ربنا اصله كريم قوي اصلي العربي والفيزياء اتظلمت فيهم فبالظبط اللي نقصته فيهم جولي مستوى رفيع اللي مكنتش مذاكراه تخيلوا !!!

رجعنا البيت بدات فكره طب ولا صيدله ولا هندسه , طول عمري كان نفسي في صيدله بس المجموع زغلل عينيه وعين مامتي وكنت المرحله الاولى في المرحله الاولى

بس ربنا حسمها وفرق الطب معايا على نص نمره الحمد لله

الفكره ان الثانويه العامه ليه ليها الرهبه دي , قول يا شغل ويا كاريير مش يا كليه , ياما اطباء صيع على القهاوي وياما خريجين كليات عاديه نجحوا في حياتهم العمليه او لقيوا نفسهم في مشروع او هوايه اتحولت لبزنس بعد كده

انا ضد مسميات كليات القمه وكليات القاع !!! احنا اللي بدعنا وبنبدع الفاظ رنانه لحاجات عاديه جدا

كمان الثانويه العامه زيها زي اي موقف او شده بتعدي بيها بتوريك مين فعلا قلقان عليك ومين جاي يبشر في وشك ومين جاي يلخبطك (في اختيار الكليه) ومين فعلا قلبه على مصلحتك ودول كلهم عرفتهم من زمااان قوي !!!! حتى في الهدايا بعد كده مين فعلا فرحان ليك ومين بيقضي واجب والسلام

وتفضل اغنيه عبد الحليم حافظ يوم نتيجه الثانويه العامه " وحياه قلبي وافراحه" ليها مذاق خاص عندي كل سنه

انا لسه بعيط لما باسمعها !!!

انتوا بقه ايه ذكرياتكم في اليوم ده؟


 

هناك تعليق واحد:

  1. أمى كسرت كاسة الخلاط من التوتر :) قال يعنى حبكت تعمل عصير وهى مستنيه النتيجة :D

    ردحذف