الجمعة، 7 أغسطس 2020

شيطاني


 

ناس كتير تعرف اني غاويه زرع مش محترفه يعني بس عندي قعده صيفي كده في بلكونتي مليانه زرع وزهور مع البين باج الاحمر  بتاعي وكوبايه الشاي وسهرايه يوميه في بلكونتي العامره من مايو لنوفمبر كل ليله بين قرايه وكتابه وسينما 

صادفني في احد قصاري الزرع زرعه صغننه وورقها شكله جميل وبتكبر وشكلها غير كل النباتات الضاره اللي كنت اعرفها, ولان مصدر الطين عندي جنينه العماره اللي مليانه اشجار اشكال والوان قلت يمكن بذره ربنا اذن تطلع عندي وقعدت افزر جوافه ولا توت ولا يمكن مانجا لان الشجر ده في الجنينه تحت

قررت اديها فرصه وفي مره وانا باقلب التربه اتفصلت بحبه طين لوحدها فشتلتها في اصيص مستقل

وتكبر الزرعه الغريبه يوم عن يوم وتطول وتورق واخيرا تطلع شماريخ كمان قلت مبدهاش بقه نشوف دي ايه وصورتها وحطيتها على جروب زراعه وانا كلي ترقب ايه الزرعه وايه المفاجئه اللي مستنياني ؟


 واذ بس اكتشف انها نبات ضار وبيخنق الزرع , احد الكومنتات كان " دي مجرمه وبتكبر بسرعه وكل الزرع يمرض الا هيه عامله زي العيل اللي بيلعب في الشارع لا يعيي ولا يجرى له حاجه" والكل اشار بضروره التخلص منها عشان الشماريخ دي حتنتشر في بقيه الاصص وتبهدل باقي الزرع

سرحت كده ان حياتنا مليانه من الناس اللي شبه الزرعه العجيبه دي شكلهم حلو وخادع ويخطف العين ولا يمكن تعرف نياتهم السيئه  وهمه من جوه شياطين ولازم التخلص منهم  باسرع وقت تمام زي الزرعه اللي عندي اللي قلعنها من جدرها ورميتها في اقرب بس صفيحه زباله   بس هو الواحد ما بيتعلمش لا بسهوله ولا ببلاش 

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق