الثلاثاء، 13 مايو 2014

يوم من عمري: أول عمره لوحدي

كاي حد اتولد زي حالاتي في السعوديه , العادي انك رايح جاي على مكه مرتين تلاته في السنه
بس بعد ما بترجع مصر الموضوع ده بيتنسى شويه شويه
مره بعد  ما رجعنا مصر بيجي 14 سنه  كنت لسه متحجبه من كام شهر وانا باتفرج على التلفزيون وكان ناقل الصلاه من الحرم قلت لماما تصدقي انا نفسي قوي اروح قوي ووقتها اخواتي كانوا لسه صغيرين وكنا في وسط السنه فا مينفعش يجوا معايا  المهم ليه عمي الحبيب كان دايما يروح في رمضان فماما قالتلي قومي كلميه يمكن يطلع السنه دي مكدبتش خبر واتصلت بيه قعد يضحك وقالي رايح وعمك التاني وزوجته كمان رايحين وبكره اخر معاد للتقديم !!!
المهم طلعت معاهم ومش حانسى عمي الكبير لما انجني انا وطنط كل واحده من ناحيه ودخلنا الحرم معرفش ليه كنت خايفه انسى الدعوه اللي كان نفسي فيها وخفت من ربكه رؤيه الكعبه ما ادعيش وطنط كمان بيتهيالي حست بكده فبصينا في الارض وقلنا له لما نوصل الكعبه قلنا وفجاه اول مره احس بجمال الاسود فعلا الاسود يليق بها واول مره احس فرحه اللون الاسود وجلاله وعمقه وطيبته وحلاوته وحنيته كله في وقت واحد  ودعيت الدعوه اللي ان شاء الله مستجابه
كنا في ليله 25 رمضان سنه 2003 وصلنا الساعه 2 بالليل والطواف مكنش في اسهل منه وبكيت بكى كاني اول مره اروح وفي وسط الزحمه والدوشه مكنتش سامعه غير دعواتي وشايفه غير دموعي دموع تحس انها بتغسل روحك من جوه وراحه ملهاش زي ابببببدا
 وبعدها صلينا الركعتين وزمزمنا والفجر اذن وبعدين كملنا العمره بعد الصلاه  .
العمره دي مكنش في زيها لا قبلها ولا بعدها , حتى بعدها بكام سنه طلعت مع بابا وماما واخويا بس برضه مكنش في زيها  معرفش ليه يمكن عشان في رمضان , ولا الصحبه مختلفه , ولا بعد الحجاب على طول ولا ايه معرفش يمكن كمان عيد ميلادي قضيته هناك , جايز انا فاكره كويس اني حتى عيد ميلادي نسيته ويومها عمو محمود لقيته بعد التراويح بيقولي تعالي ودخلنا موفنبيك واكلني ايس كريم وبعد ما خلصت قالي مفيش تورته في رمضان انا مش مركزه فبقوله ليه فقالي كل سنه وان طيبه النهارده عيد ميلادك !!! عمري ما نسيتها وده كان احلى عيد ميلاد ليه في حياتي
 
بصراحه عمو سابني براحتي اكل وقت ما انا عايزه (انا اصلا باعمل زي السعوديين في رمضان وباكل بعد التراويح) اصلي لوحدي ما ارتبطناش ببعض في اي مواعيد وده يمكن السر الححححححريييييه والاحساس بالكنترول اللي خلاها احلى عمره ليه
عملت بعدها بكام يوم عمره لجدي الله يرحمه وكان في سيل وقت الطواف وكانت ليله ختم القران ووليله 29 . جدو بعدها جالي في الحلم   وشكرني !!
وتفضل عمره 25 رمضان من احلى عمراتي وعمري ما نسيتها يا رب عقبال الحج
 
 اللَّهُمَّ زِدْ هَذَا الْبَيْتَ تَشْرِيفًا وَتَعْظِيمًا وَتَكْرِيمًا وَمَهَابَةً ، وَزِدْ مِنْ شَرَّفَهُ وَكَرَّمَهُ مِمَّنْ حَجَّهُ وَاعْتَمَرَهُ تَشْرِيفًا وَتَكْرِيمًا وَتَعْظِيمًا وَبِرًّا " . .
اللهم امين 

هناك 5 تعليقات:

  1. الله يسامحك يالومي مش قادرة اوقف دموعي...ربنا يكتبهالنا تاني ويرزقنا حبه وحب بيته المحرم

    ردحذف
    الردود
    1. انا اسفه يا مروه ربنا يكتبهالك يا حبي :)

      حذف
  2. الله يكرمك يا لميا بجد شوقتيني اوي، ربنا يكتبلك الحج و العمرة تاني و يستجيب لدعواتك يا رب

    ردحذف
  3. ربنا يكرمنا بزيارة بيته الحرام والتزود من التقوى داليا صفوت

    ردحذف
  4. ربنا يكتبهالنا مرة تانية
    { إن الذي فرض عليك القرآن لرادك إلى معاد}

    ردحذف