الجمعة، 16 مايو 2014

الحجر الاسود

الحجر الاسود هو حجرنزل من السماء من الجنه  عن طريق جبريل عليه السلام لما سيدنا ابراهيم اتم بناء الكعبه الا مكان الحجر وبه تم بناء الكعبه
 
الحجر ده كان نازل ابيض واسود من ذنوب بني ادم ياااااه ده احنا وحشين قوي
وهو اللي الرسول عليه السلام جمع كلام بني قريش لما اعادوا بناء الكعبه واختلفوا مين اللي يضعه في مكانه فوضعه على ثوب وجعل كل واحد يمسك طرف الثوب ووضعه بايده الشريفه في النهايه
وهو يمين الله في الارض من استلمه سواء تطوع او في الطواف فكانما سلم على الله عز وجل تخيلوا !!!!
ريحته لا وصف لها وملمسه انعم من الحرير موضوع في اطار فضه في ركن الكعبه
اول مره استلمته  يمكن كان عندي سبع او تمن سنين , انا فاكره امي شالتني ودخلتني ليه ولان راسي صغيره دخلت كلها في الاطار ده وشميت ريحته اللي عمري ما نسيتها
بعد كده لما سافرت لوحدي في رمضان من شده الزحام ما لحقتش اوصل له بالرغم من المحاولات المستميته للوصول له بس ربنا كريم قوي العمره اللي بعدها كانه عوضهالي مرتين بالصدفه البحته وكانه عوض اللي فاتت
انا فاكره كنا في الفجر ونزلت بدري عشان الحق اعمل تحيه المسجد (سبع اشواط طواف) وفجاه الاذان اذن والناس كلها خرجت من حوالين الكعبه ولقيت كان انفتح لي طريق ودخلت بمنتهى السهوله واستلمته , انا من فرحتي ضيعت الشبشب  ورجعت الفندق حافيه !!!
المره التانيه بعده بيومين وكنا وقت صلاه العصر ولقيتهم عاملين صفين واحد سيدات والتاني رجالي والستات كل اللي تدخل من الزحمه يتفك اشاربها اترددت شويه بس لان من طبعي بلبس ايشاربين مهمنيسش المهم واقفه في الركن اليماني وقلت مش مشكله اهي دعوه مستجابه في الحته دي حتى لو ما وصلتش  وبرضه فجاه طريق انفتح ودخلت بمنتهى الاحترام وخلصت وطلعت معرفش ازاي !!! اصله كريم قوي
في المرتين دول كنت بحس فيهم ان ربنا بيطبطب على الواحد ويقوله لسه الدنيا شايله افراح ومفاجات حتيجي حتيجي بس نرضى ونعبده صح لاني في المرتين ما قصدتش اوصله !!!
عن عبد الله بن عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «والله ليبعثنه الله يوم القيامة له عينان يبصر بهما، ولسان ينطق به، يشهد على من استلمه بحق» امين يا رب

هناك تعليق واحد:

  1. ايه الجمال ده ده يا لميا .

    reham moustafa

    ردحذف